Grafică – pliante (sau flyere) ieftine?

Pentru că este atât de simplu să deschizi calculatorul și să instalezi, mai mult sau mai puțin piratat, un soft oarecare de grafică, multe persoane prost instruite și fără experiență oferă servicii de creație și editare grafică. Pliante, flyere, de toate, desigur, cum altfel, la preț mic, mititel, pentru că altfel clientul se sperie și fuge la alții, care oferă preț modic.

Grafică pentru pliante, făcută să fie

Am văzut de-a lungul vremii atâtea pliante prost lucrate, încât am putea scrie un manual presărat din belșug cu exemple de „așa nu”. Știți, desigur, la ce ne referim. Este vorba de acele pliante cu produse prost decupate sau steluțe explodate cu „NOU!!!” sau „PROMOȚIE!!!” puse de-a valma, cu toate literele roșii și boldate și eventual suprapuse pe fundal albastru (o traumă pentru retină, serios!). Exact, acele pliante cu poze neclare, culori terne, parcă prăfuite, fără spații albe, cu totul înghesuite, care nu lasă conținutul să respire și să capete valoare.

Nu discutăm aici pliantele nefericit realizate care ies din tiparniță după o naștere grea asistată de client (știți genul, cel care folosește graficianul cu 15 ani de lucrări grafice în spate ca pe un creion cu mină boantă), pentru că acolo se vede mâna profesionistului, care mai salvează situația. Discutăm de acele catastrofe colorate violent, pe care le aruncăm la două secunde după ce am încercat să pricepem ceva din ele. Fără succes.

Cum se fac pliantele (sau flyerele) la normă?

Țac! Textul.

Graficianul de ocazie are un soft de grafică pe calculator, și îl deschide. Alege un preset (A4, A5, DL etc) și pune textul primit de la client. 

Dacă e prea mult text, nu sună clientul să-i spună că nu se pot înghesui 6 pagini de Word pe un A4, față-verso. Pur și simplu, micșorează textul, spațiile dintre paragrafe (asta, dacă știe cum), și lățește containerul textului, ca să încapă tot. Graficianul de duzină nu a avut de unde să afle că mintea umană nu poate procesa mai mult de trei mesaje (trei idei, trei concepte etc) într-un singur material. Nu știe nici că mesajele trebuie adecvate publicului țintă. Așa că – exact! – nu comunică defel clientului că ce a trimis ar trebui împărțit în câteva pliante, și nu înghesuit pe unul singur. Practic, economisește o mulțime de timp de căutat soluții împreună cu clientul. Nu mai dă telefon, nu mai explică situația, nu mai expune potențiale soluții (și nici nu-și mai oboșește mintea căutându-le), nu mai încearcă diverse variante de prezentare vizuală a conținutului. Nu. Iar această economie se vede în prețul ridicol pe care își permite să-l propună clientului, care e fericit că a făcut o economie (și nu știe că primește un produs finit inutil).

Pac! Pozele.

Graficianul ieftin nici nu clipește și sare rapid și economic peste adăugarea diacriticelor în text, mărește și colorează câteva titluri, pune undeva un cerculeț neapărat roșu sau roșu cu galben cu „OFERTA LUNII”, apoi trece cu seninătate la umplerea documentului de lucru cu poze.

Așa cum arareori clientul furnizează textul cu diacritice, tot arareori (pentru că, serios, nu este treaba clientului, este treaba graficianului!) el știe care e diferența între 72 și 300 de dpi, 1 și 10 megapixeli și tot așa. Din această cauză, clientul va aduce pozele pe care le are, iar graficianul de duzină le va folosi fără vreo tresărire.

Graficianul experimentat, căruia îi pasă de calitatea lucrării, va observa imediat care sunt imaginile care sunt „la limită” și care nu se pot folosi deloc, și va informa clientul. Și, desigur, asta înseamnă verificarea pozelor primite, contactarea clientului, explicarea situației, căutarea de înlocuitori, la nevoie. Toate acestea consumă timp din timpul graficianului.

Bineînțeles, dacă nu te preocupă astfel de probleme, poți aranja repede pozele în documentul de lucru și te poți declara mulțumit că ai mai împușcat 20 de euro. Asta, dacă nu cumva treci prin ceva suferințe încercând să pui și un fundal colorat, să fie frumos.

Gata!

Pentru că graficianul de duzină va da „Save” și va pune fișierul în brațele clientului, să se descurce la tipografie cum s-o putea.

Ce contează că imaginile sunt fie supraexpuse, fie subexpuse, fie au atâta saturație de culoare pe toate canalele, încât ar putea fi foarte bine printate direct ca pătrate negre? Ce contează că textele nu sunt la curbe și fonturile folosite sunt doar în arhiva personală a graficianului „eficient financiar”? Cum tipografia vrea să tipărească lucrările care îi sosesc la poartă, se va găsi un fraier care să strângă din dinți și să facă tot ce este omenește posibil pentru un print cât mai acătării. Măcar tiparul să nu iasă prost!

Ce pățești dacă lucrezi cu un grafician ieftin?

Dai bani puțini, dar e ca și cum i-ai arunca.

Să nu cunoști, ca grafician, măcar câteva teorii legate de persuasiune, comunicare vizuală, psihologia publicității, treacă-meargă. Dar în lipsa cunoașterii regulilor elementare (estetică, paginare, formatare, tehnica tiparului), pliantul (sau flyerul) va fi o catastrofă. Și nu credem că-ți place să azvârli banii pe fereastră.

Pierzi timp și oportunități

Dacă dai potențialilor tăi clienți niște materiale grafice (pliante, flyere – orice) pe care nu le pot citi (sau care le stârnesc tot atâta interes ca o pietricică de pe trotuarul de peste drum), e ca și cum le-ai arunca direct la tomberon. De ce să te mai oboșești să le faci, să le plătești, să te duci cu ele la vreun târg, să le înmânezi? Decât așa pliante, mai bine bei o cafea în oraș (chiar, cum crezi că poți obține o lucrare de calitate la preț de două cafele, o apă minerală și o prăjitură?)

Îți distrugi imaginea

Degeaba oferi produse premium sau servicii excelente, dacă pliantele tale arată de parcă le-a făcut cu talent și atenție specifică vârstei nepotul de 5 ani al vecinei. Pur și simplu, nu poți transmite un mesaj profesionist cu pliante sau flyere care strigă de la distanță că au costat mai puțin de o sută de lei. Vei fi perceput ca ieftin, delăsător, nepriceput. Nu vrei asta.

Află, mai bine, cât te costă grafica lucrată de un profesionist.

Noi întâi aflăm de la tine ce ai nevoie, ce îți dorești, cum ești poziționat, cum ai vrea să te poziționezi, ce vrei să transmiți, cui… și multe alte informații esențiale pentru un pliant (sau un flyer) reprezentativ cu adevărat pentru tine. Iar prețul nu este unul de listă, ci personalizat – fiecare tip de lucrare este diferită, așa că prețul va fi corect, adaptat specificului lucrării. Și, ca reper, niciodată nu va fi mai mic de 70 de euro.

Cere o ofertă!

Subiectul mesajului:

Ce servicii te interesează?

Observații / Mențiuni:

Nume persoană fizică sau denumire persoană juridică*

Adresă de email*

Telefon:

*Important! Pentru a putea solicita o ofertă este necesar:
să citești politica de confidențialitate și cookies
și să bifezi caseta corespunzătoare, mai sus.

Acceptarea comunicărilor comerciale este opțională.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la WEBGROW, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: