intentia de cautare a utilizatorului

Intenția de căutare a utilizatorului (search intent)

Intenția de căutare a utilizatorului (search intent) este un concept adesea trecut cu vederea de către cei care scriu texte pentru site-uri. Esențial pentru site-ul tău este să ai o bună strategie de SEO, însă abordarea clasică, axată pe cuvinte cheie, link-uri și tag-uri nu mai este suficientă – intenția de căutare a celui care ți-a trecut pragul virtual, numită search intent trebuie avută în vedere atunci când adaugi conținut.

Folosește-ți intuiția pentru a afla intenția de căutare

Intenția de căutare a utilizatorului reprezintă un aspect calitativ, nu cantitativ al modului în care îți optimizezi conținutul – degeaba repeți de zeci de ori un cuvânt sau o frază cheie (ceea ce se numește keywords stuffing), dacă utilizatorul de fapt căuta altceva. De aceea, e necesar să deduci – din informațiile pe care le ai la îndemână – cu ce intenție (scop, dorință, nevoie) a ajuns respectivul utilizator pe site-ul tău. Cu alte cuvinte, va trebui să îți însușești arta de a ghici sau de a intui ce nevoie l-a adus pe utilizator tocmai la tine în site, față de toți competitorii tăi. Apoi trebuie să îi îndeplinești vizitatorului fix acea nevoie, pentru ca site-ul tău să aibă succes.

Cum determină Google intenția de căutare?

Motoarele de căutare încearcă în permanență să rafineze până la maximul posibil rezultatele căutărilor și, în acest scop, au dezvoltat deja algoritmi sofisticați care analizează intenția pe care utilizatoul a avut-o în spatele căutarii. Spre exemplu, dacă vei căuta după cuvântul-cheie „firme SEO”, îți vor apărea firmele de la care poți să soliciți servicii SEO în localitatea ta, nu informații enciclopedice despre ce este o firmă care face SEO sau în ce an a apărut prima firmă care face SEO în Europa, fiindcă Google în general înțelege ce te interesează cu adevărat – Google îți cunoaște intenția de căutare. Același lucru este valabil și în caz contrar – dacă vei căuta „ce face o firmă SEO”, Google îți va răspunde direct cu articole despre ce înseamnă SEO, despre cum se face un audit SEO, despre cum alegi firma care să facă SEO pentru site-ul tău, înțelegând din felul în care ți-ai ales cuvintele de căutare că tu ai intenția de a te documenta, și nu neapărat intenția de a solicita servicii.

Tendința în viitor va fi ca acești algoritmi să devină mai sensibili la sensul implicit al căutărilor noastre, ceea ce face din semantica felului în care căutăm pe google un domeniu de mare interes pentru cei care dezvoltă acum inteligență artificială, aplicații care realizează traduceri sau Internet bots.

Cum caută utilizatorii cu intenția de căutare care te interesează?

Nu numai Google a evoluat, dar și utilizatorii sunt astăzi mult mai sofisticați:

  • știu foarte bine cum să caute pe Google,
  • înțeleg unde să dea click în rezultate pentru a naviga mai departe,
  • sunt pretențioși în ceea ce privește relevanța, eficiența și rapiditatea experienței lor pe site-ul tău și
  • știu exact cum să-și formuleze căutările sau să le reformuleze pe înțelesul motorului de căutare, în caz că nu li s-au afișat rezultatele dorite din prima încercare.

Aceștia folosesc fraze de completare, mai lungi decât cuvintele cheie tradiționale (long tail), care reușesc să concretizeze prin amănunte intenția lor specifică – spre exemplu, în loc să caute pantofi și apoi să-și piardă timpul rafinându-și căutarea din opțiuni sau prin navigare, vor căuta direct „pantofi cu toc, din piele întoarsă”.

Cum scrii pentru intenția de căutare care te interesează?

Drept urmare, conținutul tău trebuie să fie în armonie cu cele mai frecvente căutări de acest gen și să răspundă acelor nevoi punctuale, pe care le poți afla folosind diverse unelte (ca următoarele: Google Analytics, Google Keyword Planner sau chiar din căutările interne din siteul tău, care îți vor arăta cel mai bine exact ce ar vrea să găsească utilizatorii, dar nu este deja ușor accesibil în site).

Nu uita că optimizarea bazată pe intenția utilizatorului se aplică atât conținutului scris cât și design-ului și imaginilor, care trebuie la rândul lor să permită accesul rapid la ceea îl interesează pe utilizator și să evidențieze strict ceea ce este relevant pentru el.

Care sunt, așadar, intențiile de căutare ale utilizatorilor?

  • intenția de căutare navigațională:
    • utilizatorul știe deja pe ce site vrea să ajungă sau caută un anumit brand pe care l-a ales în mod specific, dar apelează la google în loc să se ducă direct pe pagina web, fiindcă nu știe dacă site-ul respectiv este .com sau .ro sau nu mai știe cum se scrie exact adresa. Acest tip de intenție este cel mai ușor de optimizat cu denumirea companiei, a serviciului sau a brand-ului (inclusiv optimizare pentru greșeli de ortografie),
    • utilizatorul știe exact ce informație caută, dar conversia către intenție informațională sau comercială este dificil de obținut.
  • intenția de căutare informațională: interesul utilizatorului este să afle mai multe despre itemul căutat, într-un sens general și este ușor de mulțumit prin articole, imagini, infografice, videoclipuri și referințe către alte site-uri axate pe același domeniu.
  • intenția de căutare comercială: este cea care privește comerțul online, unde orice mică interacțiune cu utilizatorul poate crește rata de conversie către coșul de cumpărături – sondaje, newsletter, ceea ce poate fi descarcat gratuit, joculețe etc.
  • intenția de căutare tranzacțională: utilizatorul dorește să interacționeze cu site-ul pe care se află, fie prin a descărca un fișier, a comenta, a se înregistra, a vota etc. Activitatea sa tranzacțională lasă cele mai multe urme în social media, prin like-uri, share-uri și recomandări, ceea ce va crește cel mai mult rata de conversie către intenția informațională și apoi va crește și cea comercială.

Având în vedere clasificarea de mai sus, vei putea să țintești exact acolo unde ai tu nevoie pentru a-ți optimiza în mod ideal conținutul. Spre exemplu, dacă ai un magazin online ai putea începe prin a-ți crește traficul informațional și să oferi câteva articole gratuite despre domeniul în care activezi. Pentru cei care intră să îți citească articolele ai putea include un mod de a interacționa între ei sau cu tine, crescând astfel traficul tranzacțional – spre exemplu le-ai putea oferi opțiunea să te urmărească pe twitter sau să downloadeze un screensaver care include în mod subtil și produsul pe care tu îl comercializezi sau chiar logo-ul tău. În cele din urmă, prietenii celui care ți-a descărcat screensaver-ul vor ajunge să cumpere de pe site-ul tău, multiplicându-se la fiecare conversie expunerea ta.

Referinte:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la WEBGROW, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: