Sunt peste tot articole care explică ce este aceea „brand personal” sau „personal branding”, așa că nu vom intra în astfel de amănunte, ci vom oferi un mic ghid practic pentru „personal branding rapid”.
Acest articol se adresează celor care știu de ce doresc să-și construiască brandul personal online. Atenție, „pentru a avea o prezență online coerentă și pozitivă” este doar parțial un obiectiv! Important este motivul pentru care dorești o astfel de prezență online:
- pentru a fi găsit ușor de către potențialii angajatori care te caută,
- pentru a oferi o imagine de ansamblu orientată pe anumite caracteristici personale pe care le vrei aduse în prim-plan,
- pentru a găsi de lucru ca freelancer,
- pentru a-ți sprijini o afacere nouă prin accentul pe realizările tale personale (ca o „garanție” a calității).
Și așa mai departe.
Dacă știi exact de ce vrei să-ți construiești online brandul personal, deja înseamnă că știi destul de bine și cine este ținta strădaniilor tale, adică cine sunt cei care trebuie să fie pozitiv impresionați de ceea ce află online despre tine.
Așa că putem trece rapid la o strategie rapidă de construire a „mărcii personale”, care constă în câțiva pași simpli, peste care îți recomandăm să nu sari, dacă vrei cele mai bune rezultate.
Pasul 1. Prezență online solidă
(ce spui tu despre tine = personal branding)
Degeaba ai un site, dacă profilul de LinkedIn este gol. Facebook nu este doar un loc unde pui poze cu pisici, ci un spațiu online unde deții controlul asupra propriului profil, pe care trebuie să-l setezi corespunzător. În plus, pe Facebook poți avea propria pagină. Ai cont de gmail? Perfect, îți vei face și o pagină pe Google (My Business), ca să fii și acolo prezent. Și pe orice alt canal social pe care ai măcar un pic de activitate (sau care se pretează activității pentru care vrei să-ți construiești brandul personal).
Prin urmare, trebuie să te ocupi de social media (nu neapărat cu activitate zilnică și susținută, dar neapărat cu completarea relevantă a profilelor tale) și de site-ul personal (care, în lipsă de altceva sau cu buget mic, poate fi un blog pe o platformă gratuită sau, mult mai bine, pe domeniul propriu, cu nume și prenume).
Rezumat:
- fă-ți un site în care scrii despre tine ceea ce vrei ca lumea să afle ușor;
- completează-ți profilele (Facebook, LinkedIn etc) cu informații relevante pentru scopul tău.
Pasul 2. Prezență online coerentă
(și ce spun și alții despre tine = personal branding)
Ești student? Deci, ai prieteni care pot scrie despre tine pe blogurile lor – faceți o rețea de bloggeri care se ajută unii pe alții (da, colaborarea este eficientă, nu competiția!). Ești angajat? Sigur se găsesc câțiva colegi care știu cât de bun ești la ceea ce faci și care scriu pe blogurile lor, așa că pot scrie și despre tine. Ai cunoștințe în presă? Găsește un subiect de interes (actual, nou, cu efecte asupra mai multor oameni) în domeniul tău de activitate, scrie câte un articol pentru fiecare persoană din presă pe care o cunoști, semnează-l și trimite-li-l. Unii dintre ei se vor bucura să aibă material de publicat, așa că nu ezita. Dacă ai chiar prieteni buni în presă și dacă ești chiar bun la ceea ce faci, o idee excelentă (și eficientă) este publicarea unui interviu. Cât mai multe astfel de apariții în cât mai multe locuri online, cu atât mai bine.
Rezumat:
- contactează prieteni și cunoștințe care scriu online și roagă-i să scrie despre tine;
- scrie articole bune în domeniul tău și trimite-le spre publicare.
Pasul 3. Prezență online diseminată (ideal: „viral”!)
(și cât de mult se vorbește despre tine = personal branding)
Din păcate, deși toată lumea știe ce este „un viral”, este foarte dificil să și faci asta în realitate. Dar există alte căi. Poți să plătești pentru ca ceea ce scrii sau site-ul tău să apară des în diverse medii online sau poți duce o luptă de guerilla, în funcție de buget și dispoziție. Gândește-te că numai în lista de Facebook avem cu toții cel puțin câteva sute de contacte. Dintre aceștia, sigur se găsesc destui care sunt de acord să dea mai departe ceva scris de tine sau despre tine, ceea ce e perfect! Dar să nu te aștepți să facă oamenii asta din proprie inițiativă (asta se întâmplă de obicei doar cu pozele cu pisici și cu articole despre atentate noi, din zone apropiate!) Pur și simplu, contactează fiecare persoană în parte pe messenger și cere ce dorești. De exemplu: „Salut, am un business nou! Mă ajuți cu un Like – uite linkul – și cu un share, te rooog?” (Și fii pregătit/ă să oferi asistență despre cum se face ce ai cerut, și să și verifici dacă au făcut ceea ce ai cerut, pentru că mulți vor să ajute, dar nu se pricep). În orice caz, puțini sunt cei care nu te vor ajuta, iar cei care nu o fac, cel mai probabil, nu-ți sunt tocmai prieteni.
Rezumat:
- pregătește o pagină (pe site-ul tău sau pe Facebook) cu ceva relevant despre tine;
- asigură-te că ajunge la cât mai mulți oameni (prin publicitate plătită sau cu ajutorul prietenilor)
- nu exagera cu cererile de acest gen la oamenii din lista ta – nimic nu e bun în cantități mari!
Succes!