fbpx
Meniu Închide

Platforma SOL (Soluționarea on-line a litigiilor)

Ca și în cazul linkului către ANPC, comercianții români care au magazine online sunt, mai nou, obligați să afișeze pe paginile lor de Internet un link către platforma SOL (click aici pentru a deschide site-ul SOL în fereastă nouă).

Această obligație reiese din Regulamentul UE nr. 524/2013 (click aici pentru a vedea documentul în fereastră nouă) privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum, care a fost preluat în legislația României și a început să producă efecte începând cu data de 9 ianuarie 2016. Conform cu Regulamentul, cei care încheie contracte de vânzare – cumpărare online sau contracte de prestării servicii online (adică toți profesioniștii care exploatează întreprinderi online) trebuie să le pună clienților la dispoziție link-ul către acest mijloc alternativ de soluționare a litigiilor.

Ce este Platforma SOL?

Platforma SOL reprezintă o inițiativă a Comisiei Europene, menită să ușureze sarcina instanțelor, precum și costurile și eforturile depuse de justițiabili în cazul procedurilor judiciare – adesea excesive pentru cel care a cumpărat doar câteva produse de pe Internet.

Întrucât  în dreptul comercial se practică în cazurile de conflict uzanța împăcării pe cale amiabilă, ce presupune o serie de negocieri extrajudiciare între părți (ce au în cele din urmă ca scop menținerea efectelor principale ale contractelor comerciale, cu remedierea acelor clauze specifice, ce au dat naștere conflictului), evitarea litigiilor în domeniul comerțului online – cea mai dinamică ramură a comerțului – nu ar trebui deloc să ne surprindă.

Procedurile extrajudiciare de soluționare a litigiilor prezintă avantajul unor costuri mai mici și se soluționează cu o mai mare celeritate decât procedura din instanță. Trebuie menționat și faptul că, adesea, comercianții online încheie contracte de o valoare mică – contractele de mare valoare de regulă se încheie în urma negocierilor dintre părți (ambele părți sunt cel mai probabil profesioniști ca activitate însă una dintre părți are calitatea de consumator în contractul în cauză) iar semnarea contractului are loc într-o întâlnire față în față – iar nu online, un fapt impus de însăși valoarea semnificativă a prestațiilor și importanța acordului astfel încheiat. Așadar, între profesioniștii înstăriți care își dispută drepturile și obligațiile reieșite din mega-contracte, ce ar putea afecta întregul circuit economic al unor sectoare este lesne de înțeles de ce este necesar ca instanța să fie cea care se pronunță. Însă în cazul neînțelegeilor de rutină dintre un comeriant microîntreprindere și consumatorul persoană fizică, procedura extrajudiciară este suficientă pentru a restabili armonia contractuală dintre părți.

SOL îi ajută atât pe consumatorii nemulțumiți (ca și în cazul procedurilor de protecție a consumatorilor) dar introduce în plus și noutatea asistenței oferite comercianților a căror interese au fost lezate de către consumatori. Așadar, prin intermediul SOL, și comercianții pot lua măsuri împotriva clienților lor abuzivi. Pentru a putea beneficia de procedurile extrajudiciare, partea solicitantă trebuie să se pună de acord cu partea invocată pentru a alege o entitate de soluționare a litigiilor.

Platforma SOL în România

Însă, din păcate, în România deocamdată nu există astfel de entități capabile să soluționeze conflictele (nici în Croația, Germania, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovenia și Spania).

Mai trebuie să lămurim însă un ultim aspect: simplul fapt că în România nu au fost încă desemnate entitățile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) nu îi scutește pe comercianții online de la obligația de a afișa pe site-urile lor link-ul către platforma SOL – site care este deja funcțional.

În caz de nerespectare a acestei obligații, ANPC îi poate amenda pe proprietarii magazinelor online cu sume cuprinse între 2.000 și 5.000 de lei.

Celor care sunt nemulțumiți de impunerea acestei obligații, dorim să le amintim cât de greu este să își rezolve divergențele în instanță. De multe ori comercianții online renunță să ia măsuri doar fiindcă valoarea produselor disputate este cu mult inferioară onorariului unui avocat și taxelor judiciare. Pentru toți cei care până acum au fost paralizați din a-și realiza interesele, platforma SOL este o veste bună – din acest motiv îi încurajăm pe clienții noștri să insereze în site-urile lor link-ul și le dorim să nu ajungă niciodată să aibă nevoie de SOL!

Referinte:

  • http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_42666/Firmele-cu-magazine-online-au-noi-obliga%C8%9Bii-a-c%C4%83ror-nerespectare-se-poate-sanc%C8%9Biona-cu-pan%C4%83-la-5000-de-lei.html
  • http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0524
  • https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=RO

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la WEBGROW, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: