Meniu Închide

Ți se aplică regulile GDPR?

Procesarea datelor personale

După ce ai aflat despre GDPR din ultimul nostru articol, a venit momentul să știi mai multe despre procesarea datelor personale și cui i se adresează noile reguli.

Cui i se aplică GDPR?

Răspunsul cel mai scurt la această întrebare este că regulile cuprinse în GDPR li se adresează tuturor celor care procesează datele personale ale cetățenilor europeni.

Operatorii pot fi indivizi sau companii din mediul public sau privat, de pe teritoriul UE sau chiar din afara acestui spațiu (dacă oferă bunuri sau servicii cetățenilor europeni).

Ce înseamnă ‘date personale’?

Ca să știi dacă te încadrezi în această definiție, mai întâi trebuie să știi ce sunt datele personale.

Datele personale sunt acele informații privind o persoană fizică, care pot duce, în mod direct sau indirect, la identificarea acelei persoane.

Tot date personale sunt și informațiile parțiale care pot duce la identificarea unei persoane numai atunci când sunt analizate împreună cu alte seturi de date.

Exemple de date personale:

  • adresa, inclusiv cea de email sau adresa IP
  • numele, prenumele
  • numărul unui card nominal
  • informații medicale

Ce înseamnă ‘procesarea datelor personale’?

Procesarea datelor personale înseamnă una sau mai multe dintre următoarele activități:
colectarea, înregistrarea, organizarea, structurarea, arhivarea, adaptarea, alterarea, recuperarea, consultarea, folosirea, divulgarea, transmiterea, diseminarea, combinarea, restricționarea, ștergerea sau distrugerea datelor personale ale persoanelor fizice.

Activități prin care se procesează date personale:

  • alcătuirea unei baze de date ce conține date personale
  • trimiterea de email-uri promoționale
  • postarea pe Internet a unei imagini în care apare o persoană
  • stocarea de adrese IP
  • înregistrări video în care apar persoane
  • colectarea datelor personale ale propriilor angajați

Care sunt excepțiile?

Regulile GDPR nu li se aplică celor care procesează datele personale ale persoanelor juridice sau ale persoanelor fizice decedate.

Nici persoanele fizice care procesează date în scop personal (spre exemplu lista de contacte din căsuța personală de mail) nu vor fi afectate. Numai activitățile profesionale sau comerciale sunt supuse noilor reglementări.

De asemenea, datele personale care au devenit anonime în mod ireversibil în urma prelucrării sunt exceptate de la regulile GDPR.

În schimb, dacă informațiile au fost doar încriptate sau dacă procedura este reversibilă, datele încă ar mai putea fi folosite pentru a identifica persoane.

Dacă firma ta are angajați, ți se aplică GDPR

Ca să știi cu certitudine dacă regulile GDPR ți se adresează, este suficient să analizezi activitatea firmei tale și să verifici toate modalitățile prin care activitatea ta ar putea să implice procesarea datelor cu caracter personal. Dar dacă firma ta are angajați, ești obligat să te conformezi noilor reguli.

Motivul este simplu. Dacă folosești Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), înseamnă că prelucrezi datele personale ale propriilor angajați. De aceea, prevederile GDRP ți se adresează în mod direct.

Chiar dacă în această clipă nu te numeri printre operatorii direct vizați de GDPR, ar fi totuși indicat să ții cont de noile reguli. Dacă vei începe să prelucrezi vreodată informații cu caracter personal, vei intra automat în incidența GDPR, fără să-ți dai măcar seama.

Urmărește seria noastră de articole privind protecția datelor personale. Avem chiar și câteva propuneri legate de măsurile pe care le poți lua cât mai curând pentru a proteja datele cu caracter personale ale clienților și angajaților tăi. Iar pentru alte știri din domeniul legal în online, apasă aici.

Referinte:

Află mai mult despre GDPR

Citește textul integral al REGULAMENTULUI (UE) 2016/679 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor

Motive pentru amenzi GDPR în România în 2019

Motive pentru amenzi GDPR

Motive pentru amenzi GDPR sunt destule și era de așteptat ca cel puțin câteva firme mari și cunoscute să fie ...
Măsuri speciale de securitate GDPR

Măsuri speciale de securitate GDPR

Pe lângă soluțiile pe care le-am discutat în ultimele articole, poți lua și măsuri speciale de securitate GDPR. Aceste soluții, ...

GDPR – efecte după intrarea în vigoare

La doar câteva zile de la termenul limită pentru aplicarea GDPR putem deja să discutăm efectele pe care le are ...
Obligațiile operatorilor de date personale

Ce obligații prevede GDPR?

În ultimul articol din seria despre GDPR am discutat despre noile drepturi ale cetățenilor europeni. Însă la fel de importante ...
Ce drepturi prevede GDPR

Ce drepturi prevede GDPR?

După ce ai aflat din ultimele noastre articole ce este GDPR și cui i se aplică noile prevederi, e momentul să afli ...
Procesarea datelor personale

Ți se aplică regulile GDPR?

După ce ai aflat despre GDPR din ultimul nostru articol, a venit momentul să știi mai multe despre procesarea datelor ...
protecția datelor personale

Ai auzit de GDPR?

Protecția datelor – un drept fundamental Știai că cetățenii europeni se bucură de protecția datelor personale? Iar acest drept este ...

Ce este și ce nu este o „breșă de securitate”

Deși toată lumea vorbește despre ele, puțini știu ce este o breșă de securitate cu adevărat. Publicul larg a auzit ...

Schemă nemțească: plătești 977€/an pentru ceva ce probabil nu-ți trebuie

E plină piața românească de diverse firme care profită acum de teama de GDPR (și o exploatează prin diverse tehnici ...
Ți se prelucrează ilegal datele personale?

Ți se prelucrează ilegal datele personale?

Până acum am discutat despre măsurile pe care compania ta le poate lua ca să respecte noile prevederi GDPR. Dar ...

2 comentarii

  1. Camelia Covaci

    Buna ziua! Articolul dvs imi pare bine explicat si observ ca e si documentat.
    Vad pareri diverse, tocmai de aia poate ma ajutati sa imi elucidez o nelamurire. Am un BLOG, postez pe el atat articole personale, cat si publicitare. Stochez datele abonatilor prin casuta de comentarii si cea de newsletter. Nu am organizat inca concursuri, dar posibil sa fie pe viitor.
    Deci, trebuie sa ma aliniez la normele GDPR? Majoritatea celor cu blog vad ca si-au implementat pe website-uri tot felul in acest sens (checkbox de consimtire, pop-up de cookie etc). Cea legata de cookie-uri o voi instala si eu oricum.
    Cu respect,
    Camelia

    • WEBGROW

      Bună ziua, Camelia, și mulțumim pentru mesaj.

      Formularele pentru comentarii solicită adresa de e-mail, care este considerată a fi în categoria datelor cu caracter personal (pentru că în multe cazuri, după adresa de e-mail se poate identifica persoana, mai ales că blogurile stochează concomitent și IP-ul și chiar fotografia persoanei care comentează – gravatarul, de exemplu). Abonarea la newsletter solicită cel puțin adresa de e-mail. Prin urmare, în mod cert blogul colectează și stochează date cu caracter personal.

      Dacă articolele publicitare publicate pe blog sunt parte a unei activități comerciale (presupunem că nu sunt pro-bono, ci sunt remunerate), iar site-ul colectează datele abonaților la newsletter și ale celor care lasă comentarii, trebuie respectat GDPR. Important este însă faptul că GDPR nu interzice prelucrarea datelor cu caracter personal, ci obligă operatorii să fie transparenți (adică să anunțe persoanele vizate cu privire la datele colectate și asupra scopului colectării), să nu colecteze mai multe date decât este necesar (de exemplu, pentru a trimite un newsletter nu este nevoie de nume, ci doar de adresa de e-mail) și să se asigure că datele sunt păstrate în siguranță.

      Dificultatea aplicării regulamentului apare din cauză că trebuie să poată fi demonstrate faptul că persoanele vizate au fost informate (de aici, căsuțe care trebuie bifate, link către politica de confidențialitate în orice formular care solicită date cu caracter personal și așa mai departe) și faptul că datele sunt păstrate în siguranță, iar motivele pentru care datele sunt colectate trebuie argumentate .

      Atenție la checkbox (să nu fie gata bifat), atenție la codurile de tracking (să fie actualizate), atenție la politica de confidențialitate (să menționeze ce date se colectează, de ce, cum se prelucrează, cum sunt păstrate în siguranță)… și ar trebui să fie OK.

      Mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la WEBGROW, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos:


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.