Sfaturi practice pentru o prezență de succes în social media

Zilnic, peste 2,3 miliarde de oameni interacționează cu platformele sociale, adică 31% la sută din populația planetei. Ținând seama de aceste cifre impresionante, este important să ai în vedere că afacerea ta poate fi lansată sau poate fi distrusă de strategia de social media marketing pe care o alegi. Clienții tăi deja folosesc aceste platforme și au așteptarea să te găsească în spațiul virtual ca pe un adevărat profesionist – prompt, implicat și binevoitor. Iar spre deosebire de conflictele clasice cu clienții, pașii greșiți în social media pot fi usturători pentru un business – rămân vizibili pentru nenumărați vizitatori, existând întotdeauna posibilitatea de a deveni chiar virali.

Pentru a avea succes în social media, mai întâi trebuie să formulezi o strategie de marketing integrată, ceea ce presupune obiective clare, însoțite de identificarea metodelor prin care aceste obiective pot fi atinse. Este necesar să întocmești o listă a platformelor pe care intenționezi să te lansezi și un calendar pentru postări, apoi să delegi responsabilitățile legate de comunicarea online și să stabilești ce fel de conținut te reprezintă cel mai bine. În același timp, gândește-te și la metodele de raportare și analiză pe care le vei folosi ca să evaluezi eficacitatea campaniilor tale.

Dacă ai reușit să stabilești cu precizie care este publicul tău țintă, află ce rețea socială preferă acesta să folosească, cum tinde să interacționeze, ce genuri de informații îl fac să reacționeze și la ce ore din zi sau din noapte e cel mai activ online. O idee bună este să urmărești campaniile competitorilor tăi ca să vezi cum au răspuns ei deja la toate aceste întrebări, având în vedere că vă luptați pentru același segment de clienți.

Odată ce ai intrat în legătură cu clienții pe social media, va trebui să te gândești și cum determini publicul să te urmărească în continuare. Vei avea nevoie de conținut postat regulat, de o calitate cât mai bună; iar pentru a crea acest conținut – de strategii generale și de inventivitate. Sfatul nostru este să tratezi cu la fel de multă atenție și datele în care alegi să distribui postările (ce date ar fi ideal să atingi ex. sărbători și ce date trebuie neapărat să eviți).

De cele mai multe ori, o prezență de succes în social media presupune investiția într-o echipă de specialiști in-house sau outsourced. Fără o astfel de echipă, activitatea pe platformele online tinde să devină prioritatea cea mai îndepărtată a angajatului căuia îi cade în cârcă această răspundere, peste meseria lui de bază, ceea ce înseamnă postări slabe, din an în Paște. Zgârcenia în bugetul de social media poate distruge chiar companii cu produse foarte bune, dacă neglijența în acest departament afectează iremediabil imaginea brandului.

De asemenea, evaluarea activității tale ar fi în mod ideal îndreptată către gradul de angajament al clienților (calitate), în loc să țintească numai numărul de like-uri sau de followeri (cantitate), fiindcă poți avea nenumărați prieteni pe Facebook, însă numai cei care fac parte din publicul țintă și care cumpără produsele tale contează cu adevărat în lumea reală. Monitorizarea ar trebui să urmărească numai câțiva factori bine definiți (nu încerca să urmărești toate detaliile care te pot zăpăci) și să fie organizată zilnic (pentru a prinde din timp fluctuațiile la care e bine să reacționezi imediat), săptămânal și lunar.

De cele mai multe ori firmele creează conținut pentru Facebook, fiind cea mai folosită rețea socială și apoi repostează acest conținut ușor adaptat și pe celelalte rețele, fără să țină seama de vârsta celor care folosesc fiecare rețea în parte sau de atmosfera diferitelor comunități virtuale și de tendințele utilizatorilor din diferite țări (valabil pentru multinaționale). Ar fi mult mai indicat să creezi conținut special pentru fiecare platformă socială în parte și să menții o prezență a brandului tău adaptată de la caz la caz, după criteriul publicului țintă.

În ceea ce privește comunicarea directă cu clienții, încearcă să răspunzi la toate comentariile, mai ales la cele negative, pentru ca discuția să nu-ți scape de sub control. Comentariile cu reclamații au tendința să devină virale iar nemulțumirile devin cu mult exagerate dacă tu nu răspunzi în nicicun fel. Și reversul este valabil – repostează ceea ce zic clienții despre tine în sens pozitiv, pentru a răspândi o imagine benefică.

Crizele de PR în social media sunt o specie aparte a crizelor de imagine și sunt de evitat cu orice preț. Însă dacă te trezești subit angrenat într-un vortex de atitudini negative la adresa afacerii tale, nu te certa cu respectivii, ci încearcă să calmezi spiritele și să atragi comunicarea cu aceștia pe canale private – pe e-mail, cu direcția de relații cu clienții etc. Nu te lansa să ștergi postări sau comentarii – este posibil să fie repostate de altcineva și să fii făcut de rușine fiindcă ai încercat să ascunzi. Dacă nu poți suporta critica, oamenii vor crede că produsele tale sunt proaste și că nu te bazai pe nimic altceva decât pe o imagine de suprafață.

Multe companii apelează cu încredere și la instrumentele de publicitate prin social media, unde rămân valabile aceleași principii privind calitatea mai presus de cantitate. Cu alte cuvinte, bugete peste bugete turnate în reclame nu vor îmbunătăți situația afacerilor care nu și-au definit corect publicul țintă sau care nu au creat un conținut captivant sau care au uitat pur și simplu ce oferte au lansat în spațiul virtual și când li se încheie campaniile.

Acum că ai aflat mai multe despre strategiile de succes în social marketing, nimic nu te mai oprește să postezi în voie!

Informațiile din acest articol sunt adaptate de aici: http://www.smartinsights.com/advice/10-common-social-media-marketing-mistakes/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la WEBGROW, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: