Meseria noastră e cu taste și clickuri și cu „stat” în fața calculatorului. Pare un fel de joacă, aparent „să faci chestii pe calculator” este simplu (pentru că avem experiență și tastăm rapid!). Prin urmare, întrebarea asta o pun unii clienți ai noștri, de obicei cândva după începutul lunii când, de obicei, trimitem raportările lunare și înștiințările de plată în vederea facturării.
De ce a durat așa mult?
Clar ai ajuns aici pentru că te întrebi de ce te-a costat setarea unei campanii de Facebook cât nu credeai că face sau de ce modificările pe care le-ai cerut pentru site-ul tău au necesitat câteva ore bune, facturabile, sau de ce o pagină din site-ul tău costă cât două ore de meditații pentru admiterea la facultate.
Iată 7 răspunsuri (nu foarte) surprinzătoare:
1. Doar pare simplu.
👩🏻💻 Ceea ce tu ai desenat pe hârtie trebuie transformat manual în cod, optimizat pentru vizualizare pe orice ecran, inclusiv iPhone-ul tău cel mofturos și Google cel sever. Seamănă puțin cu munca unui tâmplar care face o bucătărie după schița de mână a clientului, doar că noi… „stăm” la calculator.
2. Ai trimis informațiile dezorganizat
🔎 Dacă trimiți pe post de conținut pentru site-ul tău un document de 8 pagini cu paragrafe amestecate și copiate de te miri unde, fără structurare (ce conținut merge în ce pagină), cineva trebuie să facă ordine în texte și poze și, pentru asta, trebuie să se străduiască să înțeleagă și să structureze informații dintr-un domeniu în care nu este specializat. Iar asta durează.
3. Ai trimis informații multe și la grămadă
📚 Pentru cele 5-10 pagini ale unui site de prezentare nu sunt necesare 8 PDF-uri cu manuale complete tehnice (decât dacă le punem cu totul în site, disponibile pentru descărcare). Dacă te aștepți să conspectăm conținut pentru fiecare pagină din site-ul tău din câte un document de 50-100 de pagini, trebuie să te aștepți ca asta să ia timp.
4. Ai impesia că e simplu să lucrezi cu Facebook / Google Ads / etc
⚽️ Asta pățim atunci când lucrăm cu terțe părți mamut, dar fără de care nu se poate, cum sunt Facebook și Google. Ei trâmbițează peste tot că „setezi o campanie în doi pași”, „obții vizibilitate imediat” sau „instalezi în 5 minute”, ceea ce creează așteptări nerealiste de la cei care nu se apucă ei înșiși să lucreze cu platformele în cauză.Trebuie să știi că setarea unui cont și a unei prime campanii Google Ads poate dura de la 2h la câteva zile, în funcție de o sumedenie de factori legați de cercetarea expresiilor țintă, a configurărilor tehnice, a stabilirii unor acțiuni strategice și tot așa. Nu poți să te aștepți să investești o sută, două de euro cu tot cu plata la Google pentru promovarea magazinului tău online abia lansat pe internet ca să ai peste noapte vânzări de milioane. Pur și simplu, nu poți.
5. Iar s-a schimbat ceva în interfața Facebook / Google Ads / etc
🎱 De nenumărate ori ni se întâmplă să începem să lucrăm la o implementare – de la configurarea de campanii la intervenții tehnice diverse în scopul implementării de campanii sau SEO sau altceva, și să constatăm că o opțiune pe care ne bazam a dispărut, s-a mutat sau și-a schimbat funcționarea. În aceste situații, respirăm adânc și, în funcție de caz, căutăm o soluție alternativă, căutăm opțiunea prin labirint să vedem pe unde a fost pusă în vederea „optimizării experienței utilizatorului” sau citim cuminți documentația să vedem dacă opțiunea ne mai ajută sau nu, și trebuie să găsim altă soluție. Asta ia timp, exact.
6. Nu funcționează ceva în interfața Facebook / Google Ads / etc
⚙️ Update-uri făcute în grabă, bug-uri diverse, incompatibilități, implementări incomplete, scripturi scrise prost de o echipă de oameni care lucrează fiecare pe câte o bucățică de cod, fără să știe despre întreg, complexitatea din ce în ce mai mare și pletora de opțiuni cu sub-opțiuni și sub-sub-opțiuni – nu trebuie să fie pentru nimeni o surpriză că toate astea pot îngreuna lucrul cu Facebook Ads / Google Ads și altele. Nu este ceva ieșit din comun să fii nevoit să setezi aceeași campanie de trei ori, pentru simplul fapt că sistemul se blochează la pasul final (Facebook e specialist la asta) și privești câteva minute cum nu-și revine și trebuie să o iei de la capăt.
7. Ai cerut multe modificări sau lucrări suplimentare
💣 Dacă ne soliciți, noi, cei de la Webgrow (și probabil toți furnizorii de servicii web) lucrăm. Adică atunci când ne scrii zilnic că vrei câte ceva și zilnic lucrăm pentru tine să zicem câte o jumătate de oră, n-ai cum să te miri că 30 de minute x 22.5 de zile lucrătoare fac nu mai puțin de 11h și 25 de minute. Ai un contract semnat în care sunt menționate tarifele orare, care nu se aplică la cât îți ia ție să scrii mesaje pe WhatsApp, ci la cât timp este necesar să lucrăm la ceea ce ai solicitat. Și uneori ne scrii și în weekend.
8. Lucrarea a necesitat intervenția a trei oameni cu specializări diferite
🤳🏻 Unul s-a documentat și ți-a scris textul; al doilea a introdus textul în pagină, a scris cod împrejurul lui ca să-l facă să arate bine și să fie responsive și conform cu cerințele tale legate de aspect; al treilea a optimizat totul pentru motoarele de căutare și apoi al doilea a scris iar niște cod, la cererea celui de-al treilea, pentru că o parte din optimizare se face ascunsă în sursa paginii, apoi primul a revizuit textul și a corectat mici greșeli la cererea ta, după ce i-ai trimis trei mesaje în trei momente diferite ale zilei și te-ai așteptat să vezi modificările imediat.
*
Toate acestea cer timp și, din păcate, nu pot fi evaluate cu valoare fixă decât dacă am aduce prețurile la un nivel greu accesibil pentru multe firme mici sau la început de drum sau inacceptabile pentru firme mai mari, dar foarte atente la bugete. Tarifarea orară este singura metodă corectă și pentru furnizorul de servicii, și pentru beneficiar. Și, da, unele lucrări iau destul de mult timp.