„Marketing prin e-mail” (promovarea serviciilor sau a produselor prin e-mail) – metodă clasică și eficientă de marketing online.
Marketingul prin e-mail este o metodă foarte eficientă de promovare (rămâne cea mai eficientă, în afară de SEO și Google Ads) – însă, înainte de a apăsa pe ‘send’ trebuie să te asiguri ca nu încalci legislația în materia prelucrării datelor cu caracter personal.
Marketing prin e-mail cu consimțământ
În primul rând trebuie să te asiguri că adresele de e-mail către care dorești să trimiți newsletter-ul tău au fost obținute cu consimțământul explicit al destinatarilor, altminteri vei fi sancționat ca spammer. Consimțământul exprimat de către destinatarul newsletter-ului tău (în conformitate cu Directiva 95/46/CE, transpusă în legislația românească prin Legea 677/2001, privind orice prelucrări de date cu caracter personal) trebuie să fie liber – destinatarul nu a fost obligat să se înscrie pe lista pentru newsletter, specific – destinatarul a optat să primească un newsletter specific de la un expeditor specific, nu orice tip de e-mail de la orice expeditor și informat – opțiunea destinatarului vizează în mod clar înscrierea în vederea primirii de newslettere.
Marketing prin e-mail sau spam?
Spamul reprezintă trimiterea de oferte nesolicitate, definite în lege drept ‘comunicări comerciale’ (Legea 365/2002, HG 1308/11.20.2002), ceea ce include chiar și comunicările indirecte, cum ar fi simpla emblemă a comerciantului, trimisă fără a include în mod direct vreun produs, preț sau oferte concrete.
Marketing prin e-mail cu un software special
În cazul în care dorești să folosești un software special pentru trimiterea de newslettere, ai de ales între foarte multe opțiuni. Una dintre cele mai populare este aplicația Mailchimp, care este gratuită în limita a 2.000 de abonati, pentru maxim 12.000 de e-mailuri trimise pe lună. Această aplicație îți oferă un design flexibil pentru newsletterul tău, tehnici de automatizare, unelte de analiză a performanței și opțiuni pentru mijloacele mobile. Alte aplicații asemănătoare des întâlnite sunt ActiveCampaign, AWeber, Benchmark Email, BombBomb, Campaign Monitor, Campayn sau Constant Contact.
Marketing prin e-mail legal?
Deși aceste aplicații dezvoltate special în scopul de a trimite newslettere în masă au simplificat foarte mult activitatea expeditorului, cei care optează pentru astfel de soft-uri trebuie totuși să fie atenți la aspectul transferurilor de date personale din statele membre UE către entitațile din SUA. În urma unei decizii recente a Curții Europene de Justiție (Decizia CJUE din 06.10.2015, prin care Curtea a invalidat Decizia 2000/520 a Comisiei Europene, privind principiile Safe Harbour), în acest moment (decembrie 2015) transferul datelor cu caracter personal din statele UE către entitați din SUA se poate desfășura numai sub garanțiile prevazute în Legea 677/2001, Art. 29 și 30:
… când persoana și-a dat în mod expres consimțământul ca datele sale să fie transferate, în cazul în care anumite clauze contractuale nu pot fi îndeplinite fără a se efectua transferul de date personale, însă numai dacă persoana vizată este parte la contractul respectiv fie în situația în care contractul este încheiat în interesul persoanei vizate, și, de asemenea, în cazuri de interes public major sau pentru a proteja viața, integritatea corporală sau sănătatea persoanei vizate.
Cu alte cuvinte, principiile Safe Harbour nu mai reprezintă o garanție suficientă a protecției datelor cu caracter personal, considerându-se că legislația europeană este mai avansată în acest domeniu decât cea americană.
Marketing prin e-mail – istorie și perspective
Pe fondul scandalului pornit de Edward Snowden și a datelor divulgate de către acesta publicului, date ce apartineau Agentiei americane de Securitate Naționala, cetățeanul european Maximillian Schrems s-a adresat Curții, susținând că Facebook îi prelucrează datele personale pe servere americane, unde el nu beneficiază de suficientă protecție împotriva supravegherii din partea autorităților publice americane. Această situație este numai temporară, existând în clipa de față demersuri pentru încheierea unui nou acord la începutul anului 2016, Safe Harbour 2.0, care va trebui să acopere lacunele legii americane, oferindu-le cetățenilor europeni o protecție cel puțin egală cu cea de care se bucură aceștia în statele membre UE.
Marketing prin e-mail – ce facem?
În ceea ce privește legislația internă, cei care doresc să trimită newslettere prin e-mail trebuie:
- să consulte legea cadru în domeniu, anume Legea 677/21.11.2001, pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestora și
- trebuie să se înscrie la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, ca profesioniști care realizează comunicări în scop de marketing.
Referinte:
- https://en.wikipedia.org/wiki/International_Safe_Harbor_Privacy_Principles
- http://www.export.gov/safeharbor/
- http://legi-internet.ro/blogs/index.php/e-mail-marketing-versus-spam-consimtamintul-destinatarilor
- http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_23745/Ganduri-pentru-birou-Ce-risc-daca-trimit-emailuri-comerciale-nesolicitate.html
- https://zapier.com/learn/ultimate-guide-to-email-marketing-apps/best-email-newsletter-software/
- http://dataprotection.ro/?page=Transper_date_conf_CJUE&lang=ro
- http://www.dataprotection.ro/servlet/ViewDocument?id=35http://mailchimp.com/features/